Klik hiernaast voor 123
andere wandelingen in
de omgeving van Utrecht.
Een wandeling is beleven, proeven
en genieten van Gods mooie natuur.

58. Klompenpad Netelenburch Baarn, langs de Eem en door de weilanden

1.41u / 6.9km, natuurwandeling, Baarn,Eemnes, niet geschikt in het donker Laatst gewandeld: 2019-07-01
Start: Carpoolplaats langs A1 Eemweg 29B, 3755 LC Eemnes
Download gpx Start wandeling Ga naar wandeling
Let op! Instructies (want onderstaande tekst is geen routebeschrijving)
  1. Open deze wandeling op uw telefoon.
  2. Om via Google-maps naar het startpunt te navigeren: Druk op Ga naar wandeling
  3. Bent u op het startpunt van de wandeling, dan kunt u de wandelkaart openen: Druk op Start wandeling
  4. Op de wandelkaart drukt u op de 'cirkel met vier streepjes' linkonder op het scherm om uw huidige positie weer te geven.
Bron: Klompenpad Netelenburchpad

Samenvatting
Dit is echt een top-natuur-wandeling met weidse vergezichten, veel vogels, leuke paadjes en weinig verharde wegen. De wandeling is niet geschikt voor kinderwagens.

Jachthaven
We zetten de auto op de carpoolplaats naast de Jachthaven van Eembrugge. Dan lopen we via de snelwegbrug (met mooi uitzicht over de jachthaven) over de Eem. Vervolgens gaan we onder de snelweg door tot we bij de Eem zijn. Nu volgen we de Eem.

De Eem
Let op! Als de Eem een scherpe bocht naar rechts gaat, gaan wij ook naar rechts, het pad is niet goed te zien, maar strak naast de Eem loopt een prachtig smal wandelpaadje door het (in ons geval) hoge gras.
Na honderd meter ben je aan het paadje gewend en geniet je van de prachtige natuur, wat is Gods schepping mooi!
Rechts de Eem, links knotwilgen en een brede vaart, verder vele vogels en de geur van het water.

Smalle bruggetjes
Na verloop van tijd komen we langs twee boerderijen en een schapenweide, hier verlaten we de Eem en komen we bij het volgende onderdeel van de route: een klompenpad door de weilanden en over smalle bruggetjes. Hier zien we veel hazen, eenden en andere weidevogels. Uiteindelijk komen we weer bij de Eem en lopen we het laatste stukje weer over dezelfde weg terug naar de auto.

Tekst op site van Klompenpad
Wandelen door de polder, over kavelpaden en langs de Eem. Ontdek het mooie buitengebied van Baarn. Wandelen door het open polderlandschap van Eemland. Door weilanden, over kavelpaden en langs de Eem. Geniet van het weidse uitzicht! Klompen aan, rugzak op en gaan!

Paden ontstaan waar mensen vaste routes volgen. Sommige paden krijgen een naam passend bij hun functie. Denk aan de vroegere kerkepaden en melkpaden. Maar wat is dan een Klompenpad? Dat zijn wandelroutes die zoveel mogelijk over onverharde paden, boerenland en historische tracés lopen. Het Netelenburchpad loopt onder meer langs de Eem. Dit pad is vernoemd naar boerderij Netelenburch, een historische boerderij waar nu een moderne veehouderij gevestigd is. De familie heeft hun land vrijwillig opengesteld voor wandelaars van het Klompenpad, zodat u door de weilanden kunt struinen.

Rondwandeling: Netelenburchpad (5,5)Startpunt: Gemaal Zeldert, vlakbij Zuidereind 35, Baarn Openbaar vervoer: Bushalte De Drie Eiken. Vanaf daar kunt u de aanlooproute volgen (zie kaart) en opstappen op de route tussen de nummers 5 en 6 Markering: Paarse markering in de vorm van een klompBroedseizoen: Tussen 15 maart en 15 juni is een deel van de route omgelegd vanwege broedseizoen. Volg de markering in het veld.

Een filmpje van Steven

Veel water te zien op deze wandeling

Langs de Eem

Smal paadje, niet geschikt voor kinderwagens

De Eem met mooie lucht

Prachtig plaatje

Nog zo een

Denkend aan holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan

Hier mogen boten aanleggen

Boerderij

Eem richting Amersfoort

Boerderij Netelenburch

Schapenweide

Brede sloten door de weilanden